Hari Baru .. Bulan Baru .. Usia Baru


Hari ini hari baru di minggu yang baru dan di bulan yang baru … hari ini juga usia aku menginjak ke dekad yang baru. Makin berusia makin banyak tanggungjawab yang perlu dipikul. Itulah kehidupan.


Hari ini juga hari pertama di ofis selepas bercuti Hari Raya Haji .. Malas giler rasanya nak buat keja, tapi kena laa gagahi jugak. Ofis masih lengang, ada yang masih bercuti terutama yang berkeluarga mengambil kesempatan cuti sekolah membawa keluarga bercuti.


Hari ini mcm biasa aku dengan beg galas aku datang ke ofis, tengak punch card baru untuk bulan Disember, tengok semula punch card lama yang ada tu semua hitam waktu yg tercatat, best best .. sepanjang bulan November aku dpt cleen sheet, tak pernah lewat datang kerja, harap2 bulan Disember dan bulan2 seterusnya pun sama.


Perkara pertama aku buat hari ini, siapkan claim. Banyak gak aku travel bulan lepas kena siapkan kalau tak lambat laa masuk duit claim tu.


Sambil menaip kepala terasa pening, badan sengal2 dan mata pun luyu jer. Ni semua bahana tersangkut dalam trafik jam ler .. perjalanan pulang dari kampung kali ni amat memenatkan, dari kampung ke Tapah makan masa 11 jam, selalunya 4-5 jam jer paling lambat pun 6 jam, ini 11 jam .. kalau terus ke Putrajaya entah2 15 jam rasanya.


Plan asal Isnin dah masuk kerja, tapi disebabkan trafik jam teruk terpaksa aku layangkan sms kat bos aku mintak tambah cuti sebab tak sempat sampai. Sampai RnR Tapah dalam pukul 1.30 pagi, aku layan tidur sampai subuh, letih giler, mana tak nya, kelaur dari rumah pukul 3 ptg, pukul 1 pagi baru sampai Tapah.


Dalam perjalanan yang slow tu, dpt ler aku tengok gelagat manusia, dalam kesesakan tu ada ler yang guna emergency lane sebab nak cepat, semua org nak cepat tapi dah mcm tu sesaknya bertimbang rasa ler sikit, bila ada keta rosak di emergency lane tu mula ler kelam kabut nak masuk ke lane utama, aku tak bagi chance nyer, lagi aku himpit ada ler, tak tau nak sabar, dah tu membahayakan orang lain. Lain laa kalau pihak berkuasa benarkan, tapi setahu aku dari arah utara takde kebenaran nak gunakan emergency lane mcm keadaan dari arah selatan ke Kuala Lumpur.


Kesesakan paling teruk bermula dari Taiping, dengan info trafik melalui radio mengatakan kesesakan sepanjang 150 km, aduhhhhhhh .. nak marah pun tak boleh semua yang ada atas lebuhraya tu lalui hal sama juga. So layan jer lah trafik jam tu.


Sampai Kuala Kangsar aku exit ke jalan lama dan terus ke Ipoh, clear pulak jalan lama tu, takde sangkut2, rilek jer aku bawak keta, siap aku cilok Subaru Legacy sebijik hehe. Aku keluar semula ke highway PLUS di Ipoh Selatan. Mujur aku guna SMARTTAG, laju sikit kat plaza tol, kalau tak sure lama beratur.


Ni pengalaman kedua aku sangkut dalam kesesakan PLUS Highway semasa musim perayaan, sebelum ni pernah sekali masa sambutan 31 Ogos tahun 2004. Lepas tu aku rancang baik punya perjalanan aku, cuma Raya haji tahun ni tak bleh nak rancang sangat sebab aku kena simpan cuti untuk beberapa perkara akan datang.


Apa-apa pun yang penting aku selamat sampai ke destinasi ... ALHAMDULILLAH
Kepada semua BERHATI-HATI DI JALAN RAYA .. Ingatlah Insan Tersayanag

0 Response to Hari Baru .. Bulan Baru .. Usia Baru

Related Posts with Thumbnails