Insiden di Pasar Ramadhan


Bulan puasa tahun ni aku agak jarang pergi ke pasar ramadhan. Dah masuk hari ke sepuluh berpuasa, baru 3 kali aku ke pasar Ramadhan, itu pun 2 kali pada hari cuti. Lagipun dengar kata2 member2 yang dah pergi pasar ramadhan tahun ni harga barang agak mahal dan parking punya ler susah, so beli benda2 mentah dan masak jer simple2 kat rumah, lagipun malas nak buang masa pusing2 cari parking.

Dah dua lokasi pasar ramadhan aku dah menjelajah, pertama kat Presint 2, Putrajaya, dekat jer dengan office aku tapi hari biasa aku malas nak pergi sebab penuh sgt parking, so hujung minggu jer lah aku menapak. Kedua, kat Presint 15, Putrajaya, yang ni plak dekat dengan rumah aku, tapi tak sebesar yang di Presint 2 tadi. Tahun ni aku dapat tahu ada 4 lokasi pasar ramadhan di Putrajaya, Presint 2 paling besar, Presint 15, Presint 9 dan Presint 11.

Semalam kali kedua kau ke pasar ramadhan Presint 2, 1st time pergi lepas kerja dan nasib baik tak sesak sgt. Dapat jugak ler jumpa gerai yang jual kuih murah, 3 biji RM1.00 .. kira murah ler tu, kebanyakan gerai jual 5 biji RM2. Murtabak pun harga biasa RM2.00 sekeping. Tapi kat Presint 15 RM2.50. Jadi semalam menu aku berbuka Kuih keria 3 biji, Buah Melaka (onde-onde) 3 biji - RM2.00, Bubur lambuk -RM2.00, Murtabak -  RM2.00, air teh bunga - RM2.00 .. total RM8.00 .... sejarah tu aku pergi pasar ramadhan beli barang tak sampai RM10.00 hehehe.

Tapi ada sikit insiden time aku nak beli murtabak. Kalau korang tak pernah dtg pasar ramadhan di Putrajaya ni korang sure tak tahu beberapa sikap orang Putrajaya. Di pasar ramadhan Putrajaya untuk beli juadah ni org akan beratur cantik jer mcm kat kaunter pejabat. So jangan hairan ler kalau tempat yang menu special tu orang sanggup beratur sampai tawaf gerai tu. Tahun ni menu yang ramai orang beratur adalah Roti John Unan dan Murtabak Keramat. 

Berbalik kepada citer aku tadi. Time nak beli murtabak aku beratur n tunggu turn dekat 10 minit gak ler, tapi dlm bulan puasa ni tahu2 jer lah, 10 minit pun rasa lama. Tapi time aku tunggu order aku ada sorang mamat ni dalam umur 30an terus jer datang kat sebelah aku, terus order dan hulur duit, sedangkan kat belakang aku ada 6-7 orang lagi. Penjual tu minta dia beratur dulu sbb ramai lagi tgh tunggu, dia cakap takpe2 sambil hulur duit, aku dengar orang belakang dah perli2 mamat tu. Time penjual tu hulur murtabak aku dia lak hulur tangan depan aku n mcm nak ambik bungkusan tu. Apa lagi, kena tegur ler dengan aku, aku cakap "bang, tak tau beratur ker, kitorang beratur tunggu turn masing abg ni main potong Q jer, dh tu order saya pun abg nak potong, abg order apa tadi ?" tanya aku, murtabak ayam dia kata. Penjual tu cakap "ni murtabak daging, abang ni punya sambil tunjuk kt aku, cik beratur dulu yer" kata penjual tu. Aku pun tunjuk ke belakang sambil cakap "nampak tak line belakang saya ni bang, apa kata abg beratur dulu yer". Aku tgk muka org kat belakang aku mmg dh mcm bengang jer dgn mamat tu. Mamat tu pun jawab "kena beratur ke? sori yer bang", baru ler terkulat-kulat dgn muka malu2 cipan pergi kat  belakang line dan aku pun blah dari situ.

Bukan ler niat nak marah ke apa kat mamat tu walaupun ada rasa tak puas hati sikit, aku tegur pun dgn nada baik jer takde mcm sound pun, biasa ler bulan puasa tak baik marah2 org. Lagipun rasanya betul tindakan aku tu, untuk bagi kesedaran yang jangan pentingkan diri, orang lain pun nak cepat tapi bleh beratur dan bersabar tunggu turn, apsal mamat tu sorang jer tak boleh. Masuk waktu berbuka kat Putrajaya ni sama jer kat kawasan mana pun, kt Presint 2, Presint 8,Presint 9 dan mana2 Presint pun sama jer, so sabar lah sikit kan. Semua orang nak cepat tapi beretikalah sikit. Putrajaya ni tak sama macam Kuala Lumpur, drive kereta pun tak perlu cilok2 mcm sesetengah driver teksi tu yang bawa teksi macam kat KL, tu nanti ler aku citer dalam entri lain.

ciao

0 Response to Insiden di Pasar Ramadhan

Related Posts with Thumbnails