Video Pelajar Malaysia Dirompak Oleh Perusuh di London


Video ini menunjukkan seorang pelajar Malaysia dirompak oleh sekumpulan perusuh di London selepas dipukul oleh kumpulan perusuh yang lain sebelum itu. Video ini dirakam oleh seorang penduduk kawasan tersebut yang tidak dikenali, berkemungkinan dari rumahnya bila dilihat dari sudut dan ketinggian kedudukannya.



Sumber Video : The Sun UK


Pelajar tersebut dikenali sbg Mohd Asyraf Raziq Rosli, dalam perjalanan untuk membeli makanan untuk berbuka puasa telah diserang oleh sekumpulan perusuh, dilaporkan pada masa tersebut beliau sedang berjalan bersama seorang lagi rakan beliau, tetapi rakan beliau sempat melarikan diri. Mohd Asyraf pada mulanya dibelasah oleh sekumpulan perusuh. Selepas itu ketika sedang kesakitan menahan luka pada mulutnya, beliau didatangi oleh kumpulan lain yang berlakon seperti cuba menolong beliau tetapi sebenarnya telah membuka beg dan merompak beliau. Dilaporkan oleh akhbar tempatan yang Mohd Asyraf kehilangan basikal, telefon bimbit dan wallet. Beliau juga telah dimasukkan ke Royal London Hospital akibat patah rahang dan kecederaan pada gigi dan akan menjalani pembedahan. Ibu mangsa juga telah di maklumkan oleh pihak MARA tentang insiden tersebut.

Dari respon2 di laporan2 berita dari London seperti The Sun dan The Telegraph, masih ramai penduduk London sendiri tidak menyokong rusuhan tersebut dan mengikut komen2 mereka, sebenarnya perusuh2 ramai menggunakan kesempatan rusuhan tersebut untuk mencuri, merompak dan melakukan kegiatan jenayah, bukan atas tujuan rusuhan atau perjuangan apa2, cuma sekadar mengambil kesempatan. Banyak kedai dipecah masuk, dirompak, dibakar dan di rosakkan. Begitu juga dengan kemudahan awam.

Rusuhan ini juga telah menyebabkan perlawanan persahabatan bolesepak antara England dan Belanda dibatalkan, kejohanan badminton piala dunia yang disertai pemain2 Malaysia juga dalam keadaan berjaga2. Dan paling membimbangkan England adalah kota London akan menjadi tuan rumah kepada sukan Olimpik musim panas pada thn 2012, ini boleh mengundang masalah dan imej negatif ttg keselamatan di London.

Rasanya buat masa skrg kalau ada rakan2 yang nak ke London tu batalkan lah dulu, tangguh ke masa lain. Keselamatan perlu diutamakan.


Tambahan gambar pegun untuk yang tak dpt tengok video.




Sumber Gambar : The Star Online


p/s: kalau kita dalam situasi mcm Mohd Asyraf ni, apa kita rasa dan fikir pada waktu tersebut ??



0 Response to Video Pelajar Malaysia Dirompak Oleh Perusuh di London

Related Posts with Thumbnails