Kereta & Tikus


Ni kes kereta aku meragam semalam .. ptg lepas ofis aku balik dan test start keta aku tu, bunyi mcm semalam dah takde tapi bunyi lain lak, yang membuatkan aku syak bateri punya hal.

Aku cabut bateri dari keta lama aku yang baru overhaul aritu (bateri baru) ganti dgn bateri keta wira aku .. sekali pulas kunci sudah jalan .. Alhamdulillah .. settle .. pakai ler bateri tu dulu, keta lama aku tu nanti ada budget aku ganti ler bateri baru hehehe.

Tikus takde kaitan dengan kereta aku tapi ada kaitan dgn Din Beramboi. Dari berita yg aku dengar kat tv semalam Din Beramboi skrg dalam keadaan koma sebab jangkitan kuman berpunca dari kencing tikus. Mmg bahaya kencing tikus ni, kumannya cepat merebak, apatah lagi kalau termasuk dlm makanan. Sebelum ni yang pernah aku dengar keracunan kecing tikus ni pernah didapati melalui air tebu, sebab selalunya sebelum diperah tebu ni diorang sandar kat mana dan bhgn bawah kdg2 terkena lantai atau tanah. Tebu ni lah dlamnya mcm span so cepat jer serap cecair dari lantai n tanah tu, bila diperah air tebu tu dah bercampur dengan bendasing yang diserap tadi. So nak beli air tebu tgk2 sama cara penyimpanan tebu tu sebelum diperah. Satu kes lagi berkaitan air tin, kadang2 tikus atau haiwan2 lain boleh kencing atau buang najis atas stok air2 tin dlm stor, bila org ramai beli air tin kita just kopek tempat nak minum tu dan terus minum dari tin, pada masa yang sama mulut kita akan menyentuh permukaan tin yang dah dicemari tadi dan jangkitan kuman mungkin berlaku, so kalau boleh cucilah dulu permukaan tin tu sebelum diminum.

Untuk Din beramboi .. semoga cepat sembuh dan sihat seperti biasa.



p/s : sori ler aku bukan peminat Era.FM skrg, aku pendengar setia Sinar.FM hehehe

0 Response to Kereta & Tikus

Related Posts with Thumbnails