Aku & Salesman di Plaza Low Yat


Entri sebelum ni aku ada cerita ttg laptop baru. Entri kali ni pun ada kaitan dengan laptop tu juga. Nak cerita aritu lagi tp mcm dh panjang sgt laa plak. So airini meh nak share sikit pengalaman.

Pengalaman ni mmg selalu jugak aku kena sebelum ni, sebabkan selalu kena tu ler aku rasa nak share. Hari aku pegi ke Plaza Low Yatt utk beli laptop aritu aku pakai simple jer, kargo pant dan t-shirt collar yg mcm lusuh sikit dan pakai lah sandal jer .. hujung minggu laa katakan, lagipun niat nak ke situ jer bukan nak melencong ke mana2, bulan puasa lak tu. So aku pun mundar mandir, hulur kepala masuk semua kedai yang aku nampak menarik offer dia.

Dalam aku masuk keluar kedai tu, aku dpt mcm2 layanan ... yg terlebih ramah pun ada, ni geng2 pakistan ler, yg tak bercakap langsung pun ada, dia tgk jer aku jalan2 dlm kedai dia. Tapi yang paling aku rasa agak nak marah dan agak dipandang rendah bila salesman tu pandang aku mcm aku ni nak mencuri jer, lepas tu bila aku tanya, cara dia jawab tu nak tak nak jer, mcm dia pikir "ada duit ke mamat ni?" .. sebab laptop yang aku tanya tu mmg agak mahal .. bila aku tanya ttg model tu dia alih citer tunjuk aku model lain yang specs rendah dah harga pun rendah dlm RM1000 lebih jer. Aku tunjuk lagi model yg mahal tu, still dia mcm tak nak jual kt aku, dia cakap yg specs biasa tu pun boleh guna sama mcm yg mahal tu, dia ingat aku bodoh ke apa. Mcm laa aku ni buta IT. Lepas tu ada lak yg bila aku tanya model tu di jawabnya kat Times Square ada ler dgn gaya muka endah tak endah jer, hampir 5 kedai layan aku mcm tu .. dh hampir nak naik hangin dh aku, dah ler letih berjalan dlm tu bulan2 puasa ni.


Akhirnya aku naik floor atas sekali, terjumpa aku satu kiosk kecik jer dgn 2 org budak melayu duk terang ttg laptop kt customer. Bila aku tanya, dia ckp dia nak cek, lepas tu dia bagitau dia ada jual model tu tp dia tak simpan stok, tp boleh pergi ambil. sebab dia takde display model tu, dia tarik aku pegi kedai lain tunjukkan contoh model. Mmg yang aku cari2 .. dan dengan cara dia layan aku sama jer dgn customer lain aku amik keputusan beli kat dia jer lah. So dia pegi amik laptop tu dan keluarkan dari kotak, dua2 asyik belek jer laptop tu. Dia cakap ni 1st time dia dpt jual laptop tu .. masing2 test sana test sini sampai bos dia dtg pun mintak nak try jugak hehe. Lepas dah settle payment semua dan dia install kan beberapa software so dgn rasminya laptop tu jadi milik aku. On the way nak turun tu aku lalu depan kedai2 yg kerek dgn aku td dan ada sorang dua salesman yang tak layan aku td asyik tgk jer kotak laptop aku tu, mesti diorang tahu model dan harga laptop aku tu kan. So nasib korang ler.

Cerita ni bukan nak bagitau sekali lagi ttg aku beli laptop tu .. tp nak sampaikan mesej di sebalik pengalaman aku ni. Bila nak berniaga, kita kena layan semua pelanggan kita sama jer, biarlah yg dtg tu nampak selekeh jer, tp layan dgn adil dan saksama. Kadang2 brg yg nak dijual tu ada juga dijual di kedai lain yang berhampiran jadi apa yang membezakan ?? harga pun lebih kurang jer ... so yg membezakan adalah layanan. Kalau layana K.O. konfirm org malas nak beli dgn kita. Jgn pikir pelanggan yang selekeh tu takde duit, kadang2 sengaja dia pakai selekeh utk elak tarik perhatian org sebab mmg dia ada bawa sejumlah wang yang byk. Jadi utk elak jadi mangsa dia pakai ler biasa2 jer atau selekeh sikit. Tapi tgk2 salesman pun dah pikir macam penyamun, yang nampak bergaya dan kelas dilayan lebih dari yang pakai biasa tu. Mcm mana ler jadi saleman diorang ni. Jadi fikir-fikirkan lah.

0 Response to Aku & Salesman di Plaza Low Yat

Related Posts with Thumbnails