Juadah Ramadhan


Tinggalkan dulu syahdu di hati ini, kembali ke dunia realiti ... ada kalanya rasa di hati perlu diluahkan tapi life must go on. 


Pagi tadi aku baru jer tiba dari kampung ... tepat jam 6.45 pagi bas aku tiba di Putrajaya Sentral. Sampai juga hajat aku untuk menyambut 1 Ramadhan di kampung. Sahur pagi tadi kat RnR Ulu Bernam, mujur orang tak ramai, hanya beberapa bas jer yang berhenti kt RnR tu. Biasa ler balik kampung dengan bas, save bajet ... kampung aku bukan dekat, kalau nak balik dengan kereta kena belanja dekat RM300, campur dengan letih lak, tak berbaloi nak balik dengan kereta kalau setakat cuti 2-3 hari. Tapi time cuti raya nanti kena jugak balik dengan kereta, kalau tak, patah kaki nak ronda2 time raya hehe.

Ok, simpan dulu bab raya ... meh citer bab puasa, dan yang paling diminati tentunya juadah berbuka, semasa di kampung aku sempat ke beberapa lokasi pasar Ramadhan di Perlis. Tapi kali ni pasar ramadhan mcm kurang best mcm tahun2 lepas. Di Kangar lokasi baru di Stadium terasa amat tak seswai dan menyebabkan kesesakan lalulintas yang amatlah dahsyat pada hari pertama, sampai motorsikal pun tak boleh bergerak. Lokasi lain seperti di Jejawi nampak mcm x organise, ada sekumpulan peniaga di lokasi lama berhampiran Mobil Jejawi dan ada sekumpulan di lokasi baru di kawasan medan mara baru jejawi. Cuma yang nampak ok sikit di Arau, lokasi sama tahun lepas cuma yang dirisaukan lokasi itu jugak lah lokasi pasar malam Arau, konfirm hari pasar malam akan jadi pertembungan antara peniaga pasar ramadhan dan peniaga pasar malam. Jadi rakan2 di kampung nasihat aku pegi pasar ramadhan dengan motorsikal sudah, pegi dengan kereta nanti korang buang pahala ker duk maki orang hehehe.


Berbalik tentang juadah dan hidangan berbuka puasa, tahun lepas aku ada senaraikan beberapa lokasi buffet Ramadhan yang boleh dijadikan pilihan sekitar Lembah Klang, so tiba2 tahun ni ada lagi sorang dua member yang bertanyakantempat2 yg ada buffet. Adeh, biasa ler cenggini, kalau bab tempat makan kadang2 aku jadi kaunter pertanyaan sebab aku mmg selalu redah lokasi baru kalau ada member2 refer. Jadi untuk memudahkan saper2 yang rajin baca blog aku ni, aku akan senaraikan beberapa lokasi yang ada sediakan buffet ramadhan untuk kali ini dan yang harganya bawah RM50 ... yang mahal2 korang cari sendiri ler, bukan apa, aku tak nak jadi ejen membantu korang membazirkan duit di bulan mulia ni. Ingat berbelanja biar setakat yg mampu dan sederhana. Jadi RM50 ke bawah tu rasanya dah berpatutan ler tu, kalau korang pegi pasar ramadhan pun baling kurang habis dalam RM20-30 juga kan hehehe ... so tungguuuuuuuuu ...

0 Response to Juadah Ramadhan

Related Posts with Thumbnails