TomYam Fusion Orang Bujang ..


Ni cerita weekend aritu, sebab malas so baru arini aku nak citer hehe

Nak dijadikan cerita aku weekend terlepas aku malas nak keluar rumah dan duit pun agak kering sebab baru balik dari kampung, nak amik pegi cucuk duit, kad ATM lak ilang, adehhh mana ler aku letak, so Isnin jer lah kena pegi bank keluar duit guna buku. So hari Ahad tu punya aku malas tahap gaban nak keluar rumah, so aku pun pikir laaa apa nak buat, perut dh lapar. Pikir punya pikir baru aku teringat semalam housemate aku ckp dia pegi Labuan n dia ada beli ketam, dia cakap masak ler kalau nak, byk dia beli 20 ekor jugak ler, mmg penuh freezer tu.

Alhamdulillah .. rezeki aku nampaknya arini hehe .. kalau korang nak tau aku ni bleh ler jugak sikit2 bab masak2 ni, biasa ler dh lama bujang so byk gak ler dh belajar hal2 dapur ni .. tapi jgn korang gelak lak kat aku, silap2 masakan aku ni anak2 dara zaman skrg pun tak bleh celen ooo hehehe .. ok cukup ler aku puji diri sendiri wakakaka.

Lepas aku masak nasi, aku duk pikir nak masak apa ketam ni, sambil2 duk potong dan cuci ketam aku dpt idea buat tomyam jer senang, cepat pun cepat. Lepas siap siang n potong n cuci (haa aku terer ooo bab2 siang n potong ketam ni, belajar dari mak aku, mak aku tak ajar pun sbrnya aku tgk dia buat aku tiru ler, lama2 jadi biasa ler hehe) aku turun ke kedai beli pes tom yam (kena keluar rumah gak adehhhh). 

Ni dia cara paling simple nak buat TomYam style aku : mula2 panaskan air dalam kuali n masuk pes tomyam. Biar mendidih jap baru aku masuk garam secukup rasa, asam keping/gelugoq sekeping dan kicap sikit. Dalam 1 minit lepas tu terus aku masuk ketam ... sekali sekala alih2 laa ketam tu, last sekali aku biar mendidih dlm 10 minit (lebih kurang laa kot, aku tak tgk time pun, bukan nak buat rancangan masakan kat tv nak set time baetul2 hehehe .. aku agak2 jer ketam tu dah masak dan isi dh jadi pejal elok, kira ok laa tu).

Finally, menjadi jugak masakan TomYam Fusion rekaan aku yang tgh lapar time tu hehe .. sedap oooooo makan masakan sendiri hehe .. lagi satu yang jadikan dia best adalah sebab ketam ni, mmg byk isi dan besar2 .. patut laa org pegi Labuan suka beli ketam bawak balik.

tgh mendidih tuuuu ..  masakan org bujang hehe

0 Response to TomYam Fusion Orang Bujang ..

Related Posts with Thumbnails