Sakat Menyakat


Apa rasa apabila org lain memperlekeh hasil usaha kita secara terang-terangan, sedangkan org itu sendiri tak tahu dan tak faham apa sebenarnya benda yang dia permainkan dan perlekehkan tu ??

Semua orang pernah rasa situasi mcm ni rasanya dan aku tak terkecuali. Arini di ofis aku mcm ilang mood terus bila org mempermain2kan salah satu usaha aku yang aku cuba buat sedaya upaya mungkin, dan terang2 dia sendiri tak tau, tak faham dan tak reti pun ttg usaha aku ni. Lain laa kalau dia tahu atau lebih tahu ttg hal yg aku buat ni dari aku sendiri. Adakah ni yg dikaakan kategori "bodoh sombong" ??

Mmg bila tgk hasil apa yang aku buat mcm biasa dan takde laa istimewa sgt, mcm org lain jugak bendanya, tapi yang diorang tak tahu, nak buat benda tu bukannya senang, perlukan kreativiti dan ketelitian. Mungkin ramai org dh ada dan konsep hampir sama, tapi apa yang aku buat adalah lebih teliti dan lebih custom mengikut keperluan dan kreativiti aku. Senang cakap kadang2 sesuatu benda yang nampak simple dan biasa tu bukan senang dan amat susah nak dihasilkan.

Aku ni sebenarnya agak kasar orgnya dan suka menyakat juga, bila aku menyakat mmg kasar dan mmg makan dalam, tapi bila aku di ofis aku cuba buang sikap ni sebab aku tgk ramai org kat ofis jiwa sensitif dan sentimental, pernah mula2 dulu aku menyakat dan terus tak nak ckp dgn aku lebih seminggu. Tapi yang aku heran diorang yg sentimental dan jiwa sensitif ni pun nak jugak menyakat org lain, kdg2 tu agak kasar dan dah jadi mcm memperlekehkan usaha org lain. Tapi kalau dia kena sakat dia mula nak masam dan mcm tak bleh terima. Come on .. grow up laa my friends.

So senang cerita aku buang sikap menyakat kasar2 ni di ofis, kalau ada yg cakap aku masih menyakat kasar di ofis, kira tu dh cara lembut aku menyakat dan bergurau kalau di ofis. Tapi dengan member2 baik dan member senegeri dgn aku masih lagi kuat menyakat. Cara menyakat di negeri aku Perlis mmg kasar dan sure "makan dalam" punya, kalau org yg tak biasa mmg menangis dan mungkin boleh bergaduh, tapi bila sesama sekampung masing2 dh faham jadi boleh terima sebagai gurauan saja. Jadi aku sakat kau dan kau sakat aku, aku pun selalu jugak kena sakat yang dasat2 punya, tapi tu lah rencah kehidupan berkawan yang mana akan mengeratkan lagi tali silaturrahim.

So peringatan untuk diri aku sendiri dan sesiapa saja, kalau nak menyakat tengok dulu sapa yg nak disakat dan tahap ketahanan diri menerima sakat menyakat nih, kdg2 org tu cakap dia ok kalau sakat menyakat tapi bila kena lain plak jadinya, cakap tak serupa bikin. Lepas tu isu yg nak disakatkan jgn sampai sentuh hal yg terlalu peribadi dan memperlekehkan dia secara terang-terangan (kadang2 aku pun ada jugak terlepas ttg hal2 mcm ni, maaf laa kepada yang teras tu yer, akan usaha perbaiki diri aku sendiri), tapi kalau yang nak disampaikan tu disalah tafsir menjadi isu terlalu sensitif pada org tu apa boleh buat, nasib ler hehehe ...

0 Response to Sakat Menyakat

Related Posts with Thumbnails