Aku & Promoter Kedai Komputer


Kisah ni terjadi masa aku kat Kuantan minggu lepas.


Sebab boring sangat duk hotel lepas balik kerja aku pun keluar merayau kat shopping complex dekat situ, so aku sampai lah dia satu kawasan yang semua kedai yg ada disitu jual alat2 komputer dan jugak komputer. Dah mmg perangai aku suka tgk harga brg2 komputer yang terkini utk update pengetahuan aku ttg harga semasa peralatan komputer ni.


Nak dijadikan cerita aku duk laa belek2 laptop yg dipamerkan kt atas rak satu kedai tu, tiba2 promoter lelaki berbangsa cina linkungan umur awal 20-an kt kedai tu datang dan buat promo kt aku ttg laptop tu .. dia cakap lbh kurang mcm ni laa .. "Abg tgk laa laptop ni, bagus ni, laptop ni ada graphic card". 2-3 kali dia duk ulang ttg laptop tu ada graphic card, aku dah naik meluat. Setahu aku semua laptop atau PC mmg ada graphic card, samada graphic card tu built-in atau jenis card slot berasingan, sebab kalau tadak graphic card mana boleh keluar gambar kt monitor. So aku tanya laa dia balik, "Bukan semua laptop ada gra[hic card ke?, kalau tadak mana boleh ada gambar?". Dia mcm terkedu kejap, lepas tu dia cakap "Tak sama tu, itu lain punya function, ini ada graphic card, gambar cantik", dia still berkeras ttg statement dia.

Hampeh tul, aku dah rasa nak naik angin, cara dia treat n bagi penjelasan kat aku tu mcm aku ni 1st time jumpa laptop ke apa. Nak kelentong aku laa tu. Lebih kurang mcm salesman nak jual keta mai promote cakap, "Abg nak beli kereta? kereta ni bagus .. ada pintu, ada tayar dan ada stereng", tak ke bangang kalau ada salesman kereta mcm ni.

Berbalik kat cerita laptop tadi, Last sekali aku bantai ajar mcm mana nak buat promo .. aku ckp kt dia kalau nak buat promo bukan duk cerita laptop ada graphic card saja cakap laa graphic card bagus contoh mcm Nvidia atau ATI Radeon yg latest, kalau duk ckp ada graphic card semua laptop ada graphic card. Lepas tu aku blah hehehe.


Pengajaran ... kalau nak jual brg atau nak buat marketing apa2 ke, make sure diri tu tahu dgn agak mendalam ttg apa yang nak di jual tu, kalau tak tau jgn duk tunjuk pandai dan jgn ingat semua buyer ni bodoh dan tak tau ttg barang nak dijual tu. Jangan jadi BODOH SOMBONG.

0 Response to Aku & Promoter Kedai Komputer

Related Posts with Thumbnails