PG 13 dan Kanak-Kanak Underage


Apa yang kita paham ttg PG13 ??

PG-13 rating is a sterner warning by the Rating Board to parents to determine whether their children under age 13 should view the motion picture, as some material might not be suited for them. A PG-13 motion picture may go beyond the PG rating in theme, violence, nudity, sensuality, language, adult activities or other elements, but does not reach the restricted R category. The theme of the motion picture by itself will not result in a rating greater than PG-13, although depictions of activities related to a mature theme may result in a restricted rating for the motion picture. Any drug use will initially require at least a PG-13 rating. More than brief nudity will require at least a PG-13 rating, but such nudity in a PG-13 rated motion picture generally will not be sexually oriented. There may be depictions of violence in a PG-13 movie, but generally not both realistic and extreme or persistent violence. A motion picture’s single use of one of the harsher sexually-derived words, though only as an expletive, initially requires at least a PG-13 rating. More than one such expletive requires an R rating, as must even one of those words used in a sexual context. The Rating Board nevertheless may rate such a motion picture PG-13 if, based on a special vote by a two-thirds majority, the Raters feel that most American parents would believe that a PG-13 rating is appropriate because of the context or manner in which the words are used or because the use of those words in the motion picture is inconspicuous.

Maksudnya, parent boleh bawa anak2 bawah umur diorang utk tgk filem dlm kategori PG13 ni. Tapi di Malaysia ni yang agama rasminya Islam adakah sesuai nak bawa kanak2 bawah umur terutama bawah 12 thn tgk citeryang ada2 unsur2 sex ni, walaupun dikatakan tak keterlaluan tapi tetap boleh jadi ikutan kanak2 tu pada usia terlalu muda.


Baru2 ni aku menonton filem Sherlock Holmes di GSC Alamanda, aku duduk di row kedua dari belakang, jadi ada satu row lagi di belakang aku. Betul2 kt belakang aku ada satu family ni, mak, bapa, 2 org anak under 10 years old share satu kerusi. Masuk 20 minit filem budak2 tu dah boring agaknya so dia mula tendang2 kerusi aku tak berhenti2, aku tgk belakang sekali mak bapak budak2 ni terlalu asyik tgk filem sampai tak sedar apa anak dia buat. hal ni berlaku berterusan sampai lebih kurang 15 minit dan aku dh mula naik bengang, nak sound budak tu kesian lak, budak2 kan .. apa dia tau .. dah tu tgk filem pulak mungkin boring bagi dia. So aku paling and dengan lembut aku cakap .. "Dik jangan tendang kerusi yer" .. lembut giler dgn takde suara marah langsung, yang aku bertambah hangin mak bapak budak ni haram tak perasan aku tegur anak dia, mata terbeliak duk tgk filem tu.


Lepas 2 minit aku tegur tu, budak tu start tendang lagi tak henti2, dlm hati aku dah maki hamun mak bapak budak tu. Aku pun bayar duit laaa nak tgk filem ni dgn selesa dan tenteram .. mangkuk ayun punya org. tak respek privacy org lain langsung. Kali ni aku alih belakang dgn nada yang still lembut tapi kuat sikit cakap kat adik tu supaya jgn tendang kerusi, masa tu baru mak bapa budak ni sedar aku tegur anak dia. Laju jer marah anak dia dan suruh anak dia mintak maaf kat aku, aku tak kisah budak tu minta maaf ke tak, yang penting mak bapak tu jgn laa leka tgk movie sampai lupa anak kat sebelah. Nak buat family outing atau aktiviti jangan la menganggu org lain, hormatilah juga hati perasaan org sekeliling, kita hidup di dunia bukan dgn family kita saja, tapi dgn masyarakat sekeliling.


Satu lagi, aku rasa filem Sherlock Holmes ni mcm tak sesuai langsung utk budak2 underage walaupun dikategorikan PG13 sebab ada unsur2 ajaran sesat yang boleh mempengaruhi minda budak2 tu dan jugak aksi2 separa bogel yang bagi aku tak sesuai laa untuk kanak2 underage. Terus terang aku cakap kalau aku ada anak unerage aku takkan bawa pegi tgk filem mcm ni. Tapi zaman dah berubah, mak bapak semua skrg open minded kan, so apa aku nak ckp lagi ... biarlah luncai terjun dgn labunya.

2 Response to PG 13 dan Kanak-Kanak Underage

  1. lempang jer mak bpk budak tu... mengganggu ketenteraman awam jerrr... huhuhu~

  2. pergh,
    itu la. aku pun tak paham mak bapak yang bawak baby kecik g jalan2 kat downtown smpi kol 3-4 pagi.baby tu dah terlentok penat dah.sigh

Related Posts with Thumbnails